Podejmij decyzję o życiu

Fundacja „Rak’n’Roll. Wygraj Życie” rozpoczyna pozytywną kampanię edukacyjną pod hasłem „Wyrolluj raka – to nie cud, to medycyna!”.

Kampania jest kierowana do wszystkich osób dzisiaj chorujących na nowotwory i do tych, które taką diagnozę usłyszą jutro. Do tych, którzy nie idą na badania, bo się boją, i do tych, którzy nie chcą się leczyć, bo uważają, że to nie ma sensu. Nauka poczyniła gigantyczne postępy w leczeniu raka. Wiele nowotworów – nawet zaawansowanych – daje się kontrolować, rak przestaje być chorobą śmiertelną, a staje się przewlekłą. Walka z rakiem ma sens zawsze i nie trzeba liczyć na cud, tylko na zdobycze nowoczesnej medycyny – takie są najważniejsze przekazy kampanii.

„Chcę dać ludziom nadzieję, krzyczeć do wszystkich, że z rakiem można wygrać, normalnie żyć, pracować, urodzić zdrowe dziecko” – słowa Magdy Prokopowicz, prezes Fundacji, to kwintesencja przekazu kampanii. O zwycięstwach nad rakiem mówi się rzadko, o długim i dobrym z nim życiu też nie. Znacznie częściej pacjentom funduje się smutne statystyki, obrazujące skalę problemu i jego negatywne przejawy. Tymczasem Ci, u których zdiagnozowano nowotwór złośliwy, potrzebują pozytywnego wsparcia, konkretnego przykładu ze strony ludzi, którzy stawili czoła chorobie, a dzięki współczesnej medycynie szczęśliwie wygrywają walkę z nowotworem. Zwycięstwem staje się każdy dzień odebrany chorobie – bywa, że jest to kilka miesięcy, a innym razem kilka lub kilkanaście lat. Wiele osób zostaje całkowicie wyleczonych. O tym świadczą pacjenci obecni w kampanii. Świadczą swoimi historiami, swoim życiem. Przekonują, że warto walczyć o każdy dzień, a postęp w medycynie, jaki dokonał się w ostatnim dziesięcioleciu, daje perspektywę coraz większej skuteczności tej walki. Kampania zwraca szczególną uwagę na rolę edukacji pacjentów, na świadome partnerstwo z lekarzem. Na to, że warto rozumieć czym jest dane schorzenie, co oznaczają wyniki poszczególnych etapów diagnostycznych, wiedzieć jakie możliwości leczenia oferuje współczesna nauka i ich się domagać, cierpliwie szukać lekarza, który nie składa broni, budzi zaufanie i za wszelka cenę walczy o swojego pacjenta.

Głównymi bohaterami kampanii są sami pacjenci: Magda, Dorota, Dominik, Walter, Ewa, Iza, Monika, Maciej i Paula – grupa osób żyjących z różnymi diagnozami onkologicznymi, pracujących, uczących się, wychowujących dzieci. Wielu od lat się leczy i skutecznie rolluje raka. Często swoje zwycięstwa zawdzięczają własnemu samozaparciu, nieprzyjmowaniu do wiadomości, że „nic więcej nie można zrobić”. Fundacja ma nadzieję, że media dadzą takim właśnie osobom szanse na przekazanie innym swojego sposobu na „rollowanie” raka.

Wielowymiarowość przekazu kampanii prezentują jej poszczególne elementy. Jako pierwsza uruchomiona zostanie strona internetowa projektu www.wyrollujraka.pl. Witryna stanowić będzie centrum informacji o różnych rodzajach nowotworów i metodach ich leczenia. Artykuły ekspertów różnych specjalizacji, tematyczne ankiety poglądowe, rejestr odmów na wnioski o leczenie niestandardowe, to tylko niektóre z narzędzi mające służyć użytkownikom do pozyskiwania wiedzy na temat skutecznych metod powrotu do zdrowia. Drugim, kluczowym elementem kampanii jest bezpośrednie zaangażowanie osób, które wiedzą z własnego doświadczenia czym jest diagnoza: nowotwór. Filmy z udziałem pacjentów, opisujących historię choroby, etapy radzenia sobie z trudną sytuacją oraz towarzyszące Im refleksje, dostępne będą na stronie internetowej kampanii. Witryna zawierać będzie także słowa wsparcia znanych i wybitnych osób popierających idee projektu, a są nimi m.in.: Reni Jusis, Marta Kuligowska, Michał Olszański, Marcin Prokop, Paulina Przybysz, Beata Sadowska, Tomasz Sianecki, Marzena Sienkiewicz, Dorota Wellman i Krzysztof Ziemiec.

Do kampanii „Wyrolluj raka. To nie cud, to medycyna!” włączyli się wybitni polscy rysownicy: Henryk Sawka, Edward Lutczyn, Andrzej Pągowski i Marek Raczkowski. Rysownicy stworzyli unikalne prace, które są artystyczną wizualizacją hasła kampanii i formą wsparcia dla wszystkich, którzy zmagają się z nowotworami. Prace artystów przygotowane specjalnie na rzecz akcji zostaną zlicytowane na Balu Charytatywnym Dziennikarzy w styczniu 2011 r., a dochód z aukcji umożliwi remont poczekalni w Centrum Onkologii. Projekty dostępne będą także na stronie internetowej www.wyrollujraka.pl, w zakładce „Zrób z raka wraka”.

Kolejny element pozytywnej kampanii edukacyjnej, to projekt „Metamorfozy” – cykl 12 dwudniowych spotkań warsztatowych dla pań, które odbędą się w ośrodku SPA Businessman Institute w Warszawie. Akcja skierowana jest do kobiet, które w wyniku choroby nowotworowej straciły pewność siebie i wiarę w swoją kobiecość. Uczestniczki programu otrzymają z rąk specjalistów szansę na zmianę zewnętrznego wizerunku, a wraz z nim lepsze samopoczucie, odkrycie swojego potencjału i motywacji do działania. W akcję zaangażowali się wybitni specjaliści m.in. Gonia Wielocha – wizażystka marki Helena Rubinstein, Joanna Klimas – znakomita projektantka mody, Jaga Hupało – stylistka fryzur oraz eksperci w zakresie dietetyki – Monika Gibniewska i rehabilitacji – Tomasz Chomiuk. W programie zostaną wykorzystane ubrania słynnej projektantki Gosi Baczyńskiej oraz odzież i obuwie firm: Mexx, Wallis, Esprit, River Island, Aldo, Peacocks i New Look. Uczestniczki otrzymają również w prezencie zestawy kosmetyków, indywidualnie dobrane peruki oraz ubrania od sponsorów. Akcję poprowadzi Monika Jaruzelska – jedna z najznakomitszych polskich stylistek, ekspert w dziedzinie kreowania wizerunku.

Fundacja zaplanowała także cykl warsztatów, które poruszać będą ważne i trudne zarazem tematy wyłaniające się w życiu codziennym, m.in.: Jak rozmawiać, jak milczeć?; Mężczyzna z rakiem – utrata męskości?; Rak w ciąży; Życie po mastektomii; Wypadanie włosów i łysienie plackowate; Moja mama ma raka.

Pozytywna kampania „Wyrolluj raka – to nie cud, to medycyna!” ma nieustannie ewoluować, a kolejno realizowane działania – odpowiadać na potrzeby pacjentów, ich bliskich, wspierać i inspirować do walki z negatywnym, nacechowanym panicznym strachem stereotypem choroby nowotworowej.

„Mam też nadzieję, że poprzez ten projekt przekażemy pozytywną energię i obudzimy chęci do działania, nie tylko wśród chorych na nowotwory” – mówi Magda Prokopowicz. Nastawienie pacjenta do terapii, do samego siebie, do choroby jest nie do przecenienia, aby jednak leczenie przyniosło pożądane efekty potrzebne jest wsparcie zarówno ze strony bliskich jak i specjalistów.

„Chcemy dać osobom chorującym na nowotwory chwilę wytchnienia w chorobie i przekazać wiarę, że walka z rakiem ma sens” – mówi Dorota Mikusińska ze Stowarzyszenia „Sowie Oczy”.

„Nie można się poddać, bo wtedy wysyłamy do organizmu sygnał – chcę umrzeć. A rak to naprawdę nie wyrok śmierci i można z niego wyjść. Trzeba tylko znaleźć w sobie siłę i motywację. Wszystko jedno, czy z powodu dziecka, mężczyzny, czy życia dla samej siebie, ważna jest sama chęć do walki. Co oczywiście nie zawsze jest łatwe” – mówi Magda Prokopowicz.

Każdy kto stawia czoła chorobie jest już „Zwycięzcą”. Wyrolluj raka – to nie cud, to medycyna!

4.9/5 - (346 votes)

Nikt nie pyta Cię o zdanie, weź udział w Teście Zaufania!

To 5 najczęściej kupowanych leków na grypę i przeziębienie. Pokazujemy je w kolejności alfabetycznej.

ASPIRIN C/BAYER | FERVEX | GRIPEX | IBUPROM | THERAFLU

Do którego z nich masz zaufanie? Prosimy, oceń wszystkie.
Dziękujemy za Twoją opinię.

Leave a Comment

POLECANE DLA CIEBIE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH