Lecytyna i jej tajemnice

Zgodnie z naturalnym cyklem, zimą organizmy zwierząt i roślin nastawiają się na przeczekanie. Ludzie nie zapadają w zimowy sen, ale i nasze ciało „zwalnia obroty”. Najbardziej odczuwamy spowolnienie metabolizmu, brak koncentracji, znużenie, zmniejszenie wydajności umysłowej. Wzdychamy: „Aby do wiosny...”.

Pomimo zimowego spadku formy możemy się jednak postarać, aby nasz organizm funkcjonował wydajniej. Dobrze zrobi nam ruch na świeżym powietrzu oraz dieta, bogata w witaminy i składniki mineralne. Warto także pomyśleć o wsparciu organizmu lecytyną.

Co to jest lecytyna?

Lecytyna to tzw. tłuszcz złożony (z grupy fosfolipidów). Znajduje się w każdej komórce naszego organizmu, gdyż wchodzi w skład błon komórkowych. Występuje w wielu spożywczych produktach zwierzęcych i roślinnych: wątrobie, jajach, soi, orzeszkach ziemnych, kiełkach pszenicy. Niestety, w śladowych ilościach. Ciekawostką jest, że lecytynę dodaje się do lodów, czekolady, margaryny, sosów sałatkowych, ponieważ pomaga mieszać tłuszcze z wodą, a przy okazji działa odżywczo.

Dlaczego jej potrzebujemy?

Działanie lecytyny jest wszechstronne i dotyczy czterech zasadniczych obszarów funkcjonowania organizmu: układu nerwowego, pokarmowego, odpornościowego oraz układu krążenia.

Układ nerwowy pobudza cholina, będąca składnikiem lecytyny. Ułatwia zapamiętywanie i uczenie się, wzmacnia zdolność koncentracji, pomaga w stanach depresyjnych.

Lecytyna bierze udział w wielu procesach przemiany materii. Wspomaga przenikanie przez błony komórkowe tłuszczów i innych substancji odżywczych. Uczestniczy w trawieniu tłuszczu oraz zapobiega jego gromadzeniu się w miejscach niekorzystnych dla zdrowia. Chroni ściany żołądka. Przeciwdziała marskości wątroby i usprawnia jej funkcje trawienne. Zmniejsza ryzyko powstawania kamieni żółciowych. Wzmaga przyswajanie witamin przez organizm oraz wzmacnia efekt ich działania. Pomaga oczyszczać ustrój, zmniejszając toksyczność niektórych leków.

Lecytyna bierze także udział w procesach odpornościowych. Podwyższa aktywność grasicy, gruczołu dokrewnego, który reguluje odporność komórkową. Wspomaga walkę z toksynami pochodzącymi ze środowiska.

Jeśli chodzi o układ krążenia, lecytyna usprawnia transport tłuszczu w ścianach tętnic. Odgrywa istotną rolę w gospodarce cholesterolem. Mając zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu (LDL) oraz podwyższania dobrego (HDL), zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i związanych z nią chorób naczyniowo-sercowych, np. niezmiernie „popularnego” nadciśnienia.

Zadania specjalne

Młodzież, sportowcy, kobiety ciężarne i ludzie starsi powinni wspierać organizm lecytyną nie tylko zimą. Nauka, stres, wzrost i aktywny tryb życia sprawiają, że młodzi ludzie są bardziej narażeni na zmęczenie i spadek koncentracji. Zapewnienie odpowiedniego poziomu lecytyny zwiększa wydolność mięśni i pozwala na szybką ich regenerację. Wysiłek, jakim jest dla kobiety ciąża i okres karmienia piersią, zwiększa zapotrzebowanie na cholinę. Natomiast seniorzy cierpią często z powodu miażdżycy, nadciśnienia, zaburzeń pamięci i orientacji, a lecytyna – obniżając poziom cholesterolu – wspomaga ich w walce z tymi schorzeniami.

Wiosenne roztargnienie
Portret użytkownika Dorota Ślązak
autor:
Dorota Ślązak
magister farmacji